H.S.V "De Gouden Karper" is opgericht op 25 juli 1957
De toenmalige leden moesten verschillende vergunningen in hun bezit hebben om te mogen vissen in de wateren rondom het dorp Laren Zoals vergunning van het Pootvisfonds van de Berkel, Pootvisfonds Schipbeek. Beheerseenheid Twente Kanaal  en toestemming hebben om te mogen vissen voor verschillende wateren in particulier bezit . Tegenwoordig zijn de meeste wateren in Nederland ondergebracht bij Sportvisserij Nederland . Deze wateren staan vermeld in de Gezamelijke Lijst van Nederlandse Viswateren  welke samen met een geldige Vispas het recht geven om in deze vermelde wateren te mogen vissen. De ligging van de wateren is ook te vinden op www.visplanner.nl
 Wij zijn via Sportvisserij Oost-Nederland aangesloten bij Sportvisserij Nederland en ingedeeld in rayon 1.
De vereniging telt op dit moment ongeveer 345 senioren, en 34 jeugdleden. en organiseert verschillende wedstrijden voor de leden .Zowel eenmalige wedstrijden als wedstrijden in competitieverband voor jong en oud.
Graag zouden we willen dat u uw hengelvangsten noteert bij www.mijnvismaat.nl
Samen met onze buurt vereniging H.L.V. De Brasem uit Lochem beheren we  de prachtige visvijver S57 aan de Oude Holterweg  in Laren, en de nieuw ingerichte visvijver bij Spelerij De Witte Wieven  in Zwiep.